Skolebestyrelsen
Skolebestyrelsen består af syv forældrevalgte forældrerepræsentanter, to medarbejderrepræsentanter og to elevrepræsentanter. Skoleleder og viceskoleleder er sekretær for skolebestyrelsen.
Der afholdes skolebestyrelsesmøder cirka én gang om måneden, og alle forældre kan kontakte enten forældrerepræsentanter eller skoleleder for temaer, de ønsker drøftet i skolebestyrelsen. Der behandles ikke personsager i skolebestyrelsesregi. I forbindelse med personsager skal forældre henvende sig direkte til ledelsen.
Der afholdes valg til skolebestyrelsen hvert andet år om foråret i lige kalenderår. I forbindelse med valget kan man få information om det konkrete skolebestyrelsesarbejde og procedurer for valget. Alle forældre med forældremyndighed til børn på Ellevangskolen kan stille op til skolebestyrelsesvalg.
Referater fra skolebestyrelsen
Referater 2022-2023
-
pdf2023-03-07 Referat skolebestyrelsesmødeDownload pdf (197,4 KB)
-
pdf2022-11-15 Referat skolebestyrelsesmødeDownload pdf (130,7 KB)
-
pdf2022-10-17 Referat skolebestyrelsesmødeDownload pdf (183,1 KB)
-
pdf2022-10-04 Referat skolebestyrelsesmødeDownload pdf (127,6 KB)
-
pdf2023-03-21 Referat skolebestyrelsesmøde.pdfDownload pdf (111,9 KB)
Referater 2021-2022
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 070622Download pdf (301,6 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 030522Download pdf (137,3 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 220322Download pdf (103,0 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 080322Download pdf (85,3 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 250122Download pdf (143,8 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 121021Download pdf (202,7 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 040921Download pdf (105,4 KB)
Referater 2020-2021
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 080621Download pdf (239,5 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 160321Download pdf (303,2 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 260121Download pdf (204,1 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 171120Download pdf (142,6 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 061020Download pdf (111,7 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsens strategiseminar, 150920Download pdf (190,7 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 020720Download pdf (112,5 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 160620Download pdf (149,9 KB)
-
pdfDagsorden, skolebestyrelsesmøde, 160620Download pdf (259,5 KB)
-
pdfReferat, skolebestyrelsesmøde, 190520Download pdf (221,9 KB)
Referater 2018-2019
-
pdf20180901 - Skolebestyrelsesseminar referat.pdfDownload pdf (196,8 KB)
-
pdf20180905 - Referat af Fællesmøde for skolebestyrelser i Aarhus.pdfDownload pdf (51,3 KB)
-
pdf20180910 - Referat ekstraordinært møde.pdfDownload pdf (191,4 KB)
-
pdf20180925 - Referat.pdfDownload pdf (348,1 KB)
-
pdf20181106 - Referat.pdfDownload pdf (231,8 KB)
-
pdf20181204 - Referat - Bilag - Regnskab 2018 og budget 2019.pdfDownload pdf (130,9 KB)
-
pdf20181204 - Referat.pdfDownload pdf (220,3 KB)
-
pdf20190115 - Referat - Bilag - handleplan om rettighedsskole.pdfDownload pdf (80,6 KB)
-
pdf20190115 - Referat.pdfDownload pdf (353,2 KB)
-
pdf20190226 - Bilag Bestyrelsesmøde - R18 og B19 - 20190219.pdfDownload pdf (646,6 KB)
-
pdf20190226 - Referat.pdfDownload pdf (165,3 KB)
-
pdf20190312 - Referat.pdfDownload pdf (250,3 KB)
Referater 2017-2018
-
pdf20170826 - Referat af skolebestyrelsesseminar.pdfDownload pdf (393,2 KB)
-
pdf20170926 Referat af skolebestyrelsesmøde.pdfDownload pdf (449,8 KB)
-
pdf20180227 - Referat af skolebestyrelsesmøde.pdfDownload pdf (618,1 KB)
-
pdf20180313 Skolebestyrelse referat.pdfDownload pdf (437,8 KB)
-
pdf20180417 Referat af skolebestyrelsesmøde.pdfDownload pdf (646,4 KB)
-
pdf20180515 Skolebestyrelses referat.pdfDownload pdf (497,3 KB)
-
pdf20171121 Dagsorden og referat af Skolebestyrelsesmøde.pdfDownload pdf (521,4 KB)
-
pdfKvalitetsrapport - Ellevangskolen - 2017.pdfDownload pdf (1,5 MB)
-
pdfMødeplan 16-17.pdfDownload pdf (199,5 KB)
-
pptxPræsentation - Forventet regnskab oktober 2017.pptxDownload pptx (101,2 KB)
-
pptxPræstentation B18 - Best. og MED - nov17 - 20171120.pptxDownload pptx (52,1 KB)
-
pdfØkonomi_i_skolen_20x20_cm.pdfDownload pdf (5,4 MB)
-
docx20171212 - Dagsorden og referat afSkolebestyrelsesmøde.docxDownload docx (93,1 KB)
-
pdf20171212 - Dagsorden og referat afSkolebestyrelsesmøde.pdfDownload pdf (453,0 KB)
-
pdfKvalitetsrapport - Ellevangskolen - 2017 - Udkast til best. og MED - Dec17.pdfDownload pdf (1,5 MB)
-
pptxKvalitetsrapport - Oplæg.pptxDownload pptx (58,1 KB)
-
docxKvalitetsrapport 2017 - Bilag - Tekster til kvalitetsrapporten - 20171207.docxDownload docx (505,0 KB)
-
pdfKvalitetsrapport 2017 - Bilag - Tekster til kvalitetsrapporten - 20171207.pdfDownload pdf (902,5 KB)
-
pdfPjecetilforældrerepræsentanter.pdfDownload pdf (1,9 MB)
-
pptxPræsentation B18 - Best. - Hvordan understøtter budgettet bedst kerneopgaven - 20171213.pptxDownload pptx (1000,7 KB)
-
pdf20180123 Bestyrelsesmøde - Dagsorden og referat.pdfDownload pdf (621,1 KB)
-
pdf20180123 - Pressemeddelelse Digital registrering.pdfDownload pdf (194,7 KB)
-
pptx20180123 Budget 2018.PPTXDownload pptx (55,2 KB)
-
pdf20180123 SB valg oversigt.pdfDownload pdf (328,7 KB)
Referater 2016-2017
-
pdf20170606 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (589,8 KB)
-
pdf20170518 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (649,5 KB)
-
pdf20170427 - Ellevangskolen - SB-møde - Referat.pdfDownload pdf (441,7 KB)
-
pptxBilag 1 - Præsentation Budget 2017.pptxDownload pptx (217,3 KB)
-
pdfBilag 2 - Skolerapport_(0-9.klasse) -Ellevangskolen - Elevtrivselsmåling 2017.pdfDownload pdf (1,1 MB)
-
pptxBilag 3 - Præsentantion Regnskab 2016.pptxDownload pptx (52,5 KB)
-
pdfSB-møde - Referat - 20170606.pdfDownload pdf (589,8 KB)
-
pdf20170427 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (441,7 KB)
-
pdf20170323 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (453,6 KB)
-
pdf20170223 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (262,2 KB)
-
pdf20161215 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (204,1 KB)
-
pdf20161102 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (338,1 KB)
-
pdf20160922 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (446,5 KB)
-
pdf20160820 - Referat SB-møde.pdfDownload pdf (235,8 KB)
Referater 2015-2016
-
pdf20160609 - Referat fra SB-møde.pdfDownload pdf (527,3 KB)
-
pdf20160407 - Referat fra SB-møde.pdfDownload pdf (515,2 KB)
-
pdf20151217 - Referat fra SB-møde.pdfDownload pdf (308,5 KB)
-
pdf20151119 - Referat fra SB-møde.pdfDownload pdf (286,5 KB)
-
pdf20151022 - Referat fra SB-møde.pdfDownload pdf (275,6 KB)
-
pdf20150917 - Referat fra SB-møde.pdfDownload pdf (452,8 KB)
Skolebestyrelsens kompetencer
Læs alt om det, skolebestyrelsen har indflydelse på i forhold til skolens daglige virke.
Skolebestyrelsens formål er at sikre forældre og medarbejdere indflydelse på principperne for skolens daglige virke.
Skolebestyrelsen skal endvidere bidrage til, at der opnås det bedst mulige samarbejde mellem forældre, medarbejdere og skolens ledelse.
Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer, der er fastsat af byrådet.
Skolebestyrelsens kompetence i henhold til folkeskolelovens § 44 er:
- At føre tilsyn med skolens virksomhed
- At fastsætte principper for skolens virksomhed
- At godkende skolens budget indenfor de økonomiske rammer, der er fastsat for skolen.
- At godkende undervisningsmidler og fastsætte ordensregler
- At godkende, inden for de fastsatte retningslinier, om voksne skal kunne deltage i folkeskolens undervisning og fastsætte principper herfor
- At godkende, inden for de fastsatte retningslinier, om skolens virksomhed skal omfatte kulturcenteraktiviteter og fastsætte principper herfor
- At udarbejde forslag til byrådet om skolens læseplaner
- At afgive udtalelse om forsøgs- og udviklingsarbejde i det omfang, det overskrider de mål og rammer, som byrådet har fastsat
- At træffe beslutning om, hvorvidt der skal oprettes en madordning på skolen, herunder i skolefritidsordningen, hvis byrådet har truffet beslutning om, at der kan tilbydes madordninger, og fastsætte principper for madordningen inden for de rammer, som byrådet har fastsat
- At afgive udtalelse om ansættelse af skolens ledere, lærere og pædagoger. Udtalelsen omfatter ikke tilfælde, hvor ledere og lærere forflyttes uansøgt
- At afgive udtalelser og stille forslag til kommunalbestyrelsen om alle spørgsmål, der vedrører den pågældende skole
- At afgive udtalelse om alle spørgsmål, som byrådet forelægger den
Skolebestyrelsen beslutter principperne for anvendelse af tildelte rådighedsbeløb.
Skolelederen administrerer anvendelsen af de tildelte rådighedsbeløb inden for de i byrådet fastsatte økonomiske rammer og øvrige retningslinier.
Skolebestyrelsen beslutter, om der skal være medarbejderrepræsentanter i klasserådene, og om medarbejdere i skolefritidsordningen skal være medlem af SFO-forældrerådet.
Skolebestyrelsen forpligtes til at afholde to møder om året med SFO-forældrerådet, og der skal udarbejdes en samarbejdsaftale mellem skolebestyrelsen og SFO-forældrerådet.
Skolebestyrelsen udpeger kontaktpersoner til klasserådene.
Skolebestyrelsens kontaktpersoner i skoleåret 2021-22
Skolebestyrelsen på Ellevangskolen
Katrine Svendsen - formand
Lisanette Qvortrup - ledelsesrepræsentant
Michael Kjær - ledelsesrepræsentant
Trine Ladegaard Kure - forældrerepræsentant
Tenna Holdorff Christiansen - forældrerepræsentant
Astrid Riber Poulsen - forældrerepræsentant
Hanne Kjærgaard Hansen - forældrerepræsentant
Claus Zedlitz Damborg - forældrerepræsentant
Frederikke Moesgaard - medarbejderrepræsentant
Gunni Østergaard Petersen - medarbejderrepræsentant
Bente Kjær Lyngsø – suppleant
Michael Nybro – suppleant
Morten Haaning Charles – forældrerepræsentant (orlov frem til jul)
Princip for kommunikation mellem skolebestyrelsen og forældre
Ellevangskolens skolebestyrelse har udarbejdet et princip for kommunikation mellem skolebestyrelsen og forældre. Formålet med princippet er at synliggøre skolebestyrelsen arbejde samt informere Ellevangskolens forældre om skolebestyrelsens arbejde.
Principper for lejrskoler
Retningslinjer for hjemmeundervisning
Ellevangskolens Trivselshandleplan og Antimobbestrategi
Princip for meddelelsesbogen
Princip for meddelelsesbogen
Folkeskoleloven angiver i § 13 b:
Formål
Formålet med princippet af er at sætte rammerne for brugen af meddelelsesbogen, som skal understøtte elevens faglige og alsidige udvikling gennem løbende dialog mellem elev, forældre og skole. På Ellevangskolen benyttes meddelelsesbogen til kommunikation mellem lærer og elev om elevens faglige udvikling i relation til beskrevne fokuspunkter og forældre inddrages løbende.
Målet med meddelelsesbogen
● Meddelelsesbogen skal understøtte elevens oplevelse af mestring og bidrage til, at eleven får øje på egne styrker og potentialer
Rammer for meddelelsesbogen
● Fokuspunkter opdateres 1 gang om året og evalueres løbende
● Meddelelsesbogen vil fungere digitalt og tilgås i Aula
● Handleplaner og statusbeskrivelse for med børn med udfordringer skal ligge i de digitale elevmapper
● Forældre inddrages i fokuspunkter og handleplaner fra meddelelsesbogen under skole-hjemsamtaler primært.
● Forældre og elev kan skrive kommentarer til fokuspunkter
● Meddelelsesbogen er et dynamisk værktøj, som løbende evalueres af lærer, skolebestyrelse og skoleledelse
For elever i børnehaveklassen skal fokuspunkter for den faglige udvikling i fagene sprog og matematisk indgå i meddelelsesbogen. For eleverne på 1.-9. klassetrin skal fokuspunkter for den faglige udvikling i fagene dansk og matematik indgå i meddelelsesbogen, men fokuspunkter for andre fag kan også indgå.
Et fokuspunkt i meddelelsesbogen kan indeholde:
• Beskrivelse af fokuspunkt.
• Beskrivelse af skolens indsats i forhold til fokuspunktet og af eventuelt indgåede aftaler.
• Beskrivelse af, hvordan forældrene kan støtte elevens og skolens arbejde med fokuspunktet.
• En tidshorisont for arbejdet med fokuspunktet.
Skolens ansvar
Skolen og forældrene arbejder sammen om at formulere fokuspunkter i en god og anerkende tone, der fokuserer på elevens styrker og ressourcer. Lærer, forældre og elev inddrager deres perspektiver i valget af fokuspunkter og beskriver potentiale, indsats og opfølgning.
Skolen identificerer også fokuspunkter for hele klassen og for klassefællesskabet udover individuelle fokuspunkter for hver elev. Skolen er opmærksom på, om der er noget i undervisningsmiljøet, der udfordrer eleven eller om eleven mistrives, og i samarbejde med elev og forældre formuleres fokuspunkter i den forbindelse. Hvert fokuspunkt beskrives med muligheder for støtte fra både skolen og forældrene og hvordan skolen vil følge op. Skolen opdaterer meddelelsesbogen løbende i takt med ændringer i fokuspunkterne.
Forældrenes ansvar
Forældrene inddrages og deltager aktivt i samtaler med skolen, hvor de samarbejder om at vælge fokuspunkter og forældrene kan give deres perspektiver på disse. Forældrene bestræber sig på at orientere skolen tidligt, hvis deres barn oplever udfordringer i skolen.
De næste skridt
1. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
2. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
1Yderligere information om Meddelelsesbog findes her: Meddelelsesbog til dialog mellem elev, forældre og skole | Børne– og Undervisningsministeriet (uvm.dk
Princip for elevernes undervisningstimetal
Princip for undervisningens organisering
Folkeskolelovens §§ 16b, 16d og 16e giver mulighed for at afkorte skoledagens længde.
Formål
Formålet med at organisere undervisningen på Ellevangsskolen er at skabe rammer, der sikrer optimal læring, dannelse og trivsel for den enkelte elev.
Elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin
Som udgangspunkt følger skolen det vejledende timetal på de enkelte årgange, medmindre der er en særlig grund for afvigelse.
Enhver afvigelse fra det vejledende timetal i et fag skal ses i sammenhæng med de øvrige fag i klassen og klassens samlede skoleforløb fra 0.-9. årgang. Argumenterne for afvigelsen vil blive formidlet til forældrene.
Skoledagens længde
Ellevangsskolen stræber efter en kort skoledag med flest mulige lektioner placeret i formiddagstimerne fremfor eftermiddagstimerne for at tilgodese elevernes trivsel.
De næste skridt
1. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
2. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.
Princip for understøttende undervisning
Princip for understøttende undervisning
Folkeskoleloven § 16 a: understøttende undervisning skal anvendes til at understøtte en varieret skoledag gennem undervisningsforløb og -aktiviteter m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Formål med princippet
På Ellevangsskolen er princippet for understøttende undervisning baseret på skolens vision om at være en skole i bevægelse, der med fagligheden i centrum udfordrer alle elever. Formålet med den understøttende undervisning skal bidrage til at skabe variation i skoledagen og styrke trivsel og faglig læring ved at give mulighed for en mere fleksibel organisering af skoledagen. Den understøttende undervisning skal så vidt muligt finde sted i flere af skolens fag.
Målet for den understøttende undervisning
- Den understøttende undervisning kan omfatte forløb eller læringsaktiviteter, som støtter på om fagundervisningen.
- Undervisningen differentieres for at udfordre eleverne med udgangspunkt i deres ressourcer og skabe nysgerrighed, motivation, læring og udvikling.
- Der anvendes fysisk bevægelse og nye lokationer for undervisning for at skabe variation i undervisningen.
- Der samarbejdes med lokale virksomheder, ungdomsuddannelser og andre tværfaglige samarbejdspartnere, primært i udskolingen for at forberede eleverne til videreuddannelse.
Skolens ansvar
- Planlægning og tilrettelæggelse af læringsaktiviteter i den understøttende undervisning sker som udgangspunkt i sammenhæng med planlægningen af undervisningen i fagene.
- Klassens tid indgår i den understøttende undervisning, og det tilstræbes at der arbejdes med at styrke elevernes almene dannelse, med klassens interne relationer.
- Skolen skal have opmærksomhed på muligheden for at anvende ekstra personale i klassen.
- Det tværfaglige samarbejde mellem lærere, pædagogiske medarbejdere og andre relevante faggrupper prioriteres højt i forhold til planlægning og gennemførelse af den understøttende undervisning.
Forældrenes ansvar
Forældrene opfordres til at følge deres børns aktive deltage og udbytte at den understøttende undervisning og give feedback til lærer og pædagoger.
De næste skridt
1. Skolelederen implementerer princippet efter drøftelse med skolebestyrelsen.
2. Skolelederen formidler princippet til forældre, elever og medarbejdere.
3. Skolebestyrelsen fører tilsyn med, hvordan skolen efterlever princippet.