ESAA-klasser på Ellevangskolen

ESAA hexagonlogo

Ellevangskolen er en af to skoler i Aarhus, der tilbyder talentfulde idrætsudøvere at kombinere skolegang og træning. Det bygger på et samarbejde med Elite Sports Akademi Aarhus (ESAA) og Team Danmarks koncept for idrætsskoler. Samarbejdet har til formål at sikre, at talenterne inden for 15 idrætsgrene får mulighed for at kombinere elitetræning og skolegang på en social og idrætsfaglig hensigtsmæssig måde. Målet er at give de unge bedst mulige sportslige udviklingsmuligheder, samtidig med at de kan passe deres skolearbejde og opnå faglige resultater.

Med idrætsklasserne tilbyder Aarhus Kommune nu optimale træningsforhold og udviklingsbetingelser for unge idrætstalenter fra 8. klasse og frem til afslutningen af ungdomsuddannelserne.

I ESAA-klasser har eleverne morgentræning to formiddage om ugen i deres respektive idrætsgrene. Derudover har eleverne fuldt skema med folkeskolens øvrige fag undtagen de praktisk-musiske valgfag.

Derudover har eleverne ”ESAA-tema” to lektioner ugentligt, som dækker den almindelige idrætsundervisning hos 8. og 9. klasse samt suppleres med en række temaer, som alle er med til at give øget forståelse for og indsigt i, hvad der er vigtigt for et idrætstalent, f.eks. kostens betydning, træningsplanlægning og skadesforebyggelse.

Du får også, foruden faglige udfordringer fra engagerede lærere, en masse nye klassekammerater, socialt samvær, sammenhold på tværs af årgange. Du bliver en del af Ellevangskolens fællesskab og kommer herfra med mange gode, sjove oplevelser og minder.

Søger du optag i en ESAA-klasse, skal du søge gennem Elite Sports Akademi Aarhus. Her skal man først sportsligt godkendes, før man søger optag på Ellevangskolen. Der er primært optag med ansøgning i januar.

Du kan finde mere information om optagelse her.

Du er også velkommen til at kontakte vores ESAA-kontaktlærer eller pædagogiske leder for yderligere information:

ESAA-kontaktlærer:
    Berni Günther Petersen
    E-mail: pbg@aarhus.dk

Viceskoleleder og pædagogisk leder:
    Michael Kjær
    Mail: mickja@aarhus.dk

Se på ESAA.dk for mere information.

Sidst opdateret: 15. januar 2024